Jak powstała marka Swarovski?

Kolczyki i wisiorek Swarovski

Biżuteria Swarovski od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Precyzyjnie wyszlifowane kryształki w formie kolczyków czy wisiorków można znaleźć w kolekcji niemalże każdej z nas Uwielbiają je także gwiazdy. Jaka jest geneza tej kultowej marki?

Daniel Swarovski

Swarovski biżuteria: Kolczyki srebrne z kryształami Swarovski
Kolczyki Swarovski

Historia marki Swarovski sięga XIX wieku. W 1892 roku Daniel Swarovski opatentował pierwszą na świecie elektryczną maszynę służącą do obróbki i cięcia kryształowego szkła. Swojego fachu od najmłodszych lat uczył się pod okiem ojca – rzemieślnika, który specjalizował się w tej właśnie dziedzinie.

Fabryka kryształów

Biżuteria Swarovski - Naszyjnik srebrny Swarovski
Naszyjnik Swarovski

Kilka lat później Swarovski wszedł w spółkę ze swoim szwagrem, w wyniku czego w Austrii powstała fabryka kryształów. Zatrudnieni tam fachowcy pracowali nad nowymi technikami szlifowania kryształowego szkła.

Po jakimś czasie, do rodzinnego biznesu dołączyli synowie Daniela – Alfred, Friedrich oraz Wilhelm, których marzeniem było stworzenie perfekcyjnego kryształu jubilerskiego.

Na początku XX wieku na rynku pojawiło się kilka spółek siostrzanych – SWAREFLEX, SWAROVSKI OPTIK oraz TYRKOLIT Group, które wykorzystywały stworzone przez Swarovskiego metody szlifowania w innych dziedzinach – produkcji reflektorów drogowych i LED, tworzeniu narzędzi szlifierskich oraz optyce.

Debiut w świecie mody

Oryginalna biżuteria Swarovski - bransoletka Swarovski szara
Bransoletka Swarovski

W latach dwudziestych XX wieku firma Swarovski rozpoczęła współpracę z największymi domami mody. Projektantki takie, jak Chanel czy Schaparelli zaczęły ozdabiać tworzone przez siebie kreacje błyszczącymi kryształami zapoczątkowując modę na mieniące się ubrania.

Kryształy Swarovskiego stały się nieodłącznym elementem strojów do tańca. Jako że świetnie prezentowały się na scenie, zdobione nimi stroje nosiły takie gwiazdy, jak Marilyn Monroe czy Audrey Hepburn.

By zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów, marka Swarovski postanowiła stworzyć osobny dział specjalizujący się w tworzeniu ozdób do ubrań. Największą popularnością cieszyły się gotowe taśmy nabijane kryształami, które można było naszywać na ubranie.

Ważnym momentem w dziejach firmy był rok 1956, kiedy to Christian Dior poprosił o stworzenie specjalnie dla swojego domu mody nowej formy kryształu. Od spodu posiadała ona niewidoczną powłokę sprawiającą, że mienił się on barwami zorzy polarnej.

Przełomem był także rok 1977, kiedy to firma wypuściła na rynek sztuczną cyrkonię nazwaną Cubic Zirconia. Stanowiła ona doskonałą imitację diamentów, w znacznie bardziej przystępnej cenie, dzięki czemu na biżuterię Swarovski mogło sobie pozwolić znacznie szersze grono klientów.

Firma Swarovski do dziś pozostaje w rękach rodziny liczącej ponad 150 członków, a jej wyroby są sprzedawane na całym świecie.

 

Autor: Justyna Zajdel

Copywriterka z Krakowa kochająca swoją pracę. W wolnych chwilach wolontariuszka Foodsharingu, miłośniczka odkrywania nowych restauracji i podróży małych i dużych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *